Mine kunder er modige
Mine kunder tør blive udfordret af et skarpt blik, og de ved, at jeg altid giver en hånd med at finde den mest effektive måde at gøre det endnu bedre på fra analyse til strategi, fra kompetenceløft til forandringer. Jeg har i snart 20 år arbejdet som rådgiver på alle niveauer i de danske organisationer; de offentlige, de private og de medlemsejede fra Folketinget til SAS og Røde Kors. Se et par eksempler på opgaver her:
Den retoriske topleder i form i Gorrissen Federspiel
At finde sin retoriske toplederform kræver et aktivt pitstop. Hvordan er jeg den stærkeste version af mig selv og bruger kommunikationen bedst i min ledelse? Da Martin André Dittmer trådte frem som ny managing partner i Gorissen Federspiel, faciliterede jeg netop det pitstop. Det handler ikke om at følge en ”topleder-recept”, men om at finde den mest autentiske og stærkeste stil til hver enkelt.
“Jeg tog fat i Anne Katrine forud for min tiltrædelse som managing partner i Gorrissen Federspiel. Anne Katrine formåede på kort tid at klæde mig retorisk på til den mere udadvendte og offentlige rolle, som følger med jobbet. Samtidig gav hun mig værktøjerne til, hvordan jeg både internt og eksternt kunne blive tydelig i min kommunikation og samtidig bevare min autencitet.”
Styrkede ledere i Arbejdstilsynet
En tillidskrise og masser af forandringer udfordrede Arbejdstilsynet. Med Kommunikationsspejlet og de interne rådgivere i front hjalp vi hver eneste leder med at optimere sin hverdag. Med træning af topledelsen i effektiv kommunikation skærpede vi tydelighed, retning og troværdighed. Og med et fokus på forandring, og hvordan du gør det til virkelighed med god kommunikation, har vi guidet, udfordret og puffet lederne fremad.
“I Arbejdstilsynet ønskede vi at blive bedre til at håndtere forandringer – både til at forstå forandringers natur og hvordan vi som ledere griber dem an. Vi ville også gerne blive endnu bedre til ledelseskommunikation, fordi vi ved, at det styrker tillid og engagement i organisationen. Anne Katrine Lund har være en stor inspirator på begge områder og hun har med en meget sikker hånd ført os ledere gennem både målinger og efterfølgende kompetenceudviklingsaktiviteter. Hun har samtidig evnet at forstå vores organisation og derigennem skræddersy aktiviteterne til lige præcis os og vores behov.”
Med Kommunikationsspejlet som redskab i Novo Nordisk
Når ledere skal være endnu skarpere, er kommunikationen et afgørende redskab. De har brug for dygtige rådgivere, der kan gå helt tæt på og give den rette hånd. Derfor har jeg hjulpet Novo Nordisk med at træne og certificere mange interne rådgivere til at bruge Kommunikationsspejlet som værktøj til at gøre lederne bedre og samtidig gøre relationen til rådgiverne endnu stærkere.
“Kommunikationsspejlet og certificeringen i dette har været med til at styrke vores kommunikationspartneres rådgiverprofil og værktøjer. Anne Katrine har spillet en vigtig rolle i forståelsen af, hvordan vores rådgivning spiller bedst ind i forhold til en bedre lederkommunikation.”
Styrket medlemskommunikation i Apotekerforeningen
Hvordan gør vi kommunikationen med medlemmerne endnu bedre? I stedet for blot at lave touch point analysen og aflevere en diger rapport, faciliterede jeg en konstruktiv analyse, hvor de dygtige interne rådgivere fandt svarene selv. På den måde fik de på én gang indsigten og samtidig endnu stærkere relationer til medlemmerne. Fra design af analyse til træning af rådgiverne, dybdeanalysen af materialet og præsentation for medlemmerne var jeg med som garant for kvalitet og sparringspartner.
“Indsigt i medlemmernes behov for kommunikation er afgørende for en medlemsorganisation som Apotekerforeningen. Med Anne Katrine Lund som sparringspartner gennem hele processen fik vi gennemført en analyse, som i høj grad lever op til vores forventninger og behov. Anne Katrine Lunds metodiske indsigt og professionalisme var af meget stor værdi for os i forhold til design, gennemførelse og kommunikation af analysen. Jeg kan ubetinget anbefale Anne Katrine Lund og har ad mange omgange nydt godt af hendes inspiration og store indsigt.”
Bedre kommunikation fra Forsvaret
I Forsvaret er kommunikation også en stadig udfordring, for mens kommunikationen er usvigelig klar under kamp, så kan hverdagens tydelighed knibe. Jeg har igennem mange år hjulpet med at skærpe kommunikationen, håndtere kommunikative udfordringer internt og eksternt og designe de bedste processer, bl.a. frem mod en engagerende kernefortælling, der kan samle:
”Anne Katrine Lund har med sit professionelle overblik og sans for virksomhedens kultur, udfordringer og potentiale, sikret at Forsvarskommandoen fik sat en moderniseringsproces rigtigt i gang. Hun har samtidigt fungeret som mentor for Forsvarskommandoens kommunikationssekretariat, så vi er rustet til at videreføre processen. Forsvarskommandoen kan kun give Anne Katrine Lund den varmeste anbefaling. Det bliver ikke bedre! ”
Stærkere rådgivere på Aalborg Universitet
Når rådgiverkraften skal styrkes, er det ikke nok med et hurtigt inspirationskursus. En klogt designet proces i tæt samspil mellem ledere og ekstern facilitator kan sikre, at det kommer til at gøre en forskel. For hvilken inspiration er vigtigst? Hvilke værktøjer skal introduceres? Hvilke cases knuses? Og hvilken udviklingsproces og selverkendelse sættes i gang hos rådgiverne? På Aalborg Universitet har jeg hjulpet lederne af dekansekretariaterne med at designe og gennemføre en udviklingsproces for deres dygtige rådgivere.
”Efter en større omorganisering af hele administrationen på Aalborg Universitet, der skal styrke den strategiske ledelseskraft, var der behov for at fokusere på bedre og mere strategisk rådgivning af topledelsen. Gennem et intensivt og meget engageret forløb har Anne Katrine hjulpet os med at fylde de strategiske rådgiveres værktøjskasse, og hun har givet input til masser af refleksioner og det videre arbejde med at udvikle rådgiverrollen. Vi/jeg har sjældent oplevet et forløb, der har været så relevant og udbytterigt, som det Anne Katrine har gennemført for os.”
220 ledere i centrum i Ballerup Kommune
Med et stærkt fokus på lederudvikling har Ballerup Kommune i mange år arbejdet for at løfte ledernes kompetencer. Jeg har bidraget med kurser i strategisk kommunikation, forandringer og ledersparring. Ligesom jeg hvert år hjælper de dygtige interne rådgivere med at planlægge og facilitere årets inspirerende og udfordrende lederdag for alle 220 ledere på én gang. Fokus har været på kommunikation, leadership pipeline, digitalisering og senest en forandringssimulation, der skabte høj puls og fokuseret beslutningskraft
”Anne Katrine har igennem flere år varetaget en planlægnings- og værtsrolle for vores årlige Lederdage. Vi samarbejder med Anne Katrine fordi hun på sin egen præcise, skarpe og empatiske facon formår at fastholde ledernes opmærksomhed på dem og deres rolle. Det gør Anne Katrine på en måde, der skaber tillid og tryghed, også når hun siger nogle solide og velplacerede skarpe pointer om ansvaret og det personlige lederskab. Lederne sætter stor pris på Anne Katrines tilgang, facon og retorik”
Effektiv kommunikation med kunderne
Jeg flyver aldrig mere med SAS… Kontakten til vrede kunder er svær. De kan være meget skadelige for omdømmet, men kan også vendes til at blive gode ambassadører, hvis man håndterer kontakten klogt. Det besluttede SAS sig for at gøre, og jeg hjalp dem med en konstruktiv analyse af alt fra interne kompetencer til kundeoplevelser. Næste skridt var nye, klare idealer og efteruddannelse, der på en gang gjorde skribenterne bedre og mere effektive og kunderne langt gladere.
En analyse af kontakt- og arbejdsformen i de internationale customer relations-afdelinger var udgangspunktet for en forandringsproces. Den gjorde både teksterne målbart bedre, og skribenterne dobbelt så effektive.
”Det var ikke været let at ændre vaner og samarbejdsformer, men det har haft den positive sidegevinst, at vi er blevet langt bedre til at arbejde sammen om at gøre teksterne bedre. Langt flere synes det er sjovt at skrive, og kunderne er heldigvis langt mere tilfredse med deres svar”.