Inspiration i bogform
Langt over 20 bøger er det blevet til i årenes løb til alt fra forretningsfolk til folkeskoleelever og forskere. Hver gang siger jeg højt, at det er sidste gang, men der er nu noget ved bøger, der kan samle og dele viden på sin helt egen måde. Her kan du se lidt om nogle af bøgerne, hvis du har lyst til ny inspiration – og sig til, hvis du vil købe én, nogle af dem har jeg mulighed for at bestille med forfatterrabat.
Slå til!
Den effektive rådgivers DNA. Gyldendal Business 2018. Bogen stiller skarpt på, hvilke mindset der er afgørende, for at lykkes som rådgiver ikke bare af navn, men af gavn. Fagligheden er en forudsætning, men hvilke værktøjer skal man bruge for at skærpe sin strategiske bevidsthed, så det er det rette, man hjælper med? Og hvordan sikrer man, at det bliver hørt med den rette retoriske gennemslagskraft? Og sidst men ikke mindst, hvordan sikrer man sig som rådgiver, at man balancerer psykologisk klogt, så rådene også bliver fulgt. Som en rådgiver ærgerligt beretter i bogen: ”Jeg kan desværre tit have fornemmelsen af, at jeg egentlig havde det rigtige indhold med, men at der opstod en eller anden modvilje i situationen, der gjorde, at han ikke hørte ordentlig efter” (Rådgivende ingeniør)
“At blive involveret, hørt og fulgt uden forbehold som ekstern eller intern rådgiver i en virksomhed er en position, mange rådgivere må nøjes med at drømme om. Nu er der er tips og tricks at hente i en ny bog, ”Slå til!”, skrevet af Anne Katrine Lund og Helle Petersen, som begge har mere end 20 års erfaring som rådgivere, og som underviser andre i rådgiverkunsten.
At have rådgivere som omdrejningspunkt for en bog er en sjældenhed, men en god ide, da antallet af rådgivere vokser, og ”faget” har mange faldgruber. Bogen lykkes ganske godt med at give inspiration, viden og værktøjer til at få indflydelse som rådgiver, uanset om det er inden for jura, økonomi, it, kommunikation, hr eller noget sjette. Flere internationale og danske eksperter udi rådgivning bidrager.”
Det bevidste brev
Mange tror, at brevet er uddødt som dinosaurerne efter et digitalt meteornedslag. Men fakta er, at papirbrevet stadig er en meget stærk kommunikationskanal, når noget er vigtigt, svært eller nært. I bogen om det bevidste brev ser jer nærmere på potentialerne for det gode brev – og viser sammen med fx Folketinget, Danske Bank og Mellemfolkeligt Samvirke, hvor brevet er bedst. PostDanmark har gjort det muligt at stille bogen til rådighed som gratis e-bog. Så her er den Med venlig hilsen: Læs bogen som e-bog
Sagt fra toppen
Det retoriske lederskab kræver mod, for kun med selverkendelse og stædigt arbejde kan man sikre effektiv og troværdig kommunikation. Alligevel er der mange, der tror, at effektiv kommunikation mest handler om teknik og indlært kropssprog. Vi kravlede derfor helt op på magtens tinder og skabte rum for sjældent ærlige samtaler om, hvor kommunikation kan udfordre, og hvad toplederne har erfaret kan gøre en stor forskel. Få ny inspiration til dit eget arbejde med at finde dit stærkeste retoriske lederskab.
Når man som leder har formået at kravle helt derop, hvor udsigten er smukkest, ved man, at det retoriske lederskab kræver fokus og en lyst til at få ærlig feedback. Den erkendelse er de to forfattere Anne Katrine Lund og Pernille Steensbech Lemée overbeviste om, at mange topledere er kommet frem til. Forfatterne ved, hvad de taler om, for de er selv veluddannede inden for retorik, og de har trænet mange topledere til at blive stærkere kommunikatører.
”At magt hænger sammen med kommunikation, er kendt. I denne bog kommer vi i en blanding af samtale og analyse tæt på, hvad der du’r, når det gælder lederskab og sprogets magt. Eller slet og ret: Magt. (…) Og det lykkes forfatterne at få dem til at åbne sig uden at blotte sig, og netop deri ligger meget af hemmeligheden.
Som anmelder af faglitteratur får jeg mulighed for at læse mange gode bøger, men det er sjældent at jeg bliver ramt af den ægte wow-følelse. Sagt fra toppen – Inspiration til retorisk lederskab er en glædelig undtagelse. Bogen indeholder syv skarpe og dybdegående interviews med topledere som Margrethe Vestager, Eivind Kolding og Merete Eldrup. Derudover bidrager bogen også med indsigtsgivende analyser af topledernes retoriske præstationer. Gennemgåede har forfatterne en praktisk og positiv tilgang til retorisk lederskab der fanger læseren lige fra første til allersidste side. Mange tak for en dybt inspirerende bog. Jeg kan kun anbefale den til enhver der har en glødende passion for retorik og ledelse.
Lad gå videre
Bedre strategisklederkommunikation
Bedre lederkommunikation… ønsket deles af de fleste organisationer. Men hvordan gør man lederne bedre til strategisk kommunikation? I denne bog kan du læse nogle bud på, hvad der skal til for at gøre lederne bedre. Bliv klogere på medarbejdernes ønsker, ledernes egne opfattelser, og hvilke værktøjer der kan hjælpe. Der er cases fra TDC,; Irma, TrygVesta, Novozymes og Carlsberg. Bogen er hverken en traditionel lærebog eller en how-to-bog med en hurtig opskrift til sikker succes. Den rummer viden og værktøjer, refleksioner og erfaringer – kort sagt: forhåbentlig masser af inspiration til arbejdet med at gøre lederes kommunikation bedre.
“Anne Katrine Lund leverer en række værktøjer, så nu er det sådan set bare et spørgsmål om at få den interne kommunikation prioriteret og få sat lederudviklingsarbejdet i gang i samarbejde med HR. Mange ledere forklarer, at de ikke har tiden, men den rigtige forklaring ser ud til at være, at kommunikation stadig ikke rigtigt er set som en bundlinjefaktor. Med denne bog er der ikke rigtig flere gode undskyldninger tilbage”.
“Anne Katrine Lund er blevet én af vore førende kommunikationseksperter. Det er den strategiske dimension, der er hovedtemaet i bogen, og som gør bogen speciel og interessant. Der er masser af inspiration, eksempler, argumenter og værktøjer – og samtidig en overskuelig og velillustreret bog”.
”Den bærer Anne Katrine Lunds helt unikke og særlige varemærke. Et varemærke, der gør hende selv til (om ikke kommunikerende leder) ledende kommunikatør. Jeg er overbevist om, at der vil være en del læsere, der gerne vil stå på tæer og lade sig udfordre – også og specielt, når det gælder bogens teoretisk velfunderede og praktisk orienterede rådgivning. Lad det gå videre.”
De 12 bud
Vi havde fået nok! Nok af at skulle argumentere for, hvorfor kommunikation er helt afgørende for en organisations omdømme og effektivitet. Derfor gik vi direkte til toppen af dansk erhvervsliv og fik dem til at sætte ord på. Og nej, det er er ikke kun kommunikationsfolk, der har set lyset. Kommunikationen er en afgørende parameter. Læs de inspirerende interviews og cases fra toppen af dansk erhvervsliv – 12 bud
Kommunikationen er helt afgørende for at drive en organisation med succes! 12 spidser i dansk erhvervsliv giver i denne bog, deres personlige bud på, hvilken betydning kommunikation har. Deres personlige beretninger bliver suppleret af lærerige cases fra deres organisationer. Få ny inspiration, læs de 12 bud her …
”Forfatterne har skabt en enestående og meget stimulerende bog. Den giver et indblik i toplederes tanker bag kommunikationen krydret med mange gode eksempler på, hvordan netop deres perspektiv gør en forskel. Bogen viser mangfoldigheden i danske virksomheders kommunikation og indeholder værdifuld inspiration til både ledere og studerende”.
Den kommunikerende organisation
Kommunikation er forskningsfelt fra mange vinkler: sprog, kultur, ledelse og fremtid for blot at nævne nogle. I denne antologi forsøgte vi for første gang at samle nogle af de forskellige vinkler og gav ordet frit til en række forskningskapaciteter. De fik blot en fælles nøglesætning: Beskriv den kommunikerende oganisation,som du ser den. Den udfordring tog Johan Peter Paludan, Hans Gullestrup, John Kuada, Erik Johnsen, Steen Hildebrandt, Jørn Lund, Kim Schrøder og Erik Hansen op.
Den forsømte kommunikation
Irritation, vrede eller blot ligegyldighed – alle tre typiske reaktioner på breve fra danske organisationer. Breve er et stort uudnyttet potentiale i kontakten med kunder, borgere og medlemmer. For trods slagord som serviceorientering, branding og værdibaseret kommunikation … ser brevene ofte ud som de har gjort i årevis; de er tørre, indforståede og måske ligefrem uforskammede. Brevene undergraver organisationernes troværdighed. Den forsømte kommunikation stiller skarpt på brugen af breve i danske organisationer – hvad er overhovedet et godt brev? Hvordan bruges brevet? Og ikke mindst: hvad skal der til for at gøre brevene bedre? Den er et uddrag af min ph.d.-afhandling: Breve i brug. Fjernkommunikative genrer i retorisk perspektiv.
”Bogen er ikke en almindelig bog, men formidlingen af Danmarks første ph.d-afhandling i retorik. Og det er der kommet et smukt barn ud af, som alle formidlere, frem for alt dem uden retorisk baggrund, kan have stor glæde af. (…) en meget omfattende bog der holder sig til sit emne: breve i brug, og som giver læseren et anderledes og mere nuanceret syn på ekstern organisationskommunikation. Samtidig blandes og formidles teori og praktisk viden på en sådan måde at bogen både er læseværdig og fuld af gode input til kommunikationsarbejdet rundt omkring i organisationer og virksomheder. Der er altså ikke tale om en lærebog, men om en bog der opfordrer én til at stoppe op og kigge sin arbejdsform efter i sømmene, samt inspirerer til at forbedre kvaliteten af de breve der anvendes så megen tid på at skrive, læse og besvare. ”
Det sku' vær' så godt
Troværdighed, linjekommunikation, kundekontakt, kommunikationsafdelingens aktiviteter; kvaliteten af den organisatoriske kommunikation er i fokus fra mange sider i denne antologi. Hent inspiration fra teori og praksis til arbejdet med at gøre kommunikationen bedre. Det sku’ vær’ så godt. Organisationskommunikation – cases og konsekvenser giver et bud på god kommunikation og kommunikationsmedarbejderens roller som ikke blot kommunikationsproducent, men også rådgiver og strateg.
”Det er første gang, jeg læser en undervisningsbog i kommunikation som på den måde forener den moderne kommunikationsteori med klassiske tekstanalyser og retorik – og det ægteskab kommer der et herligt barn ud af, som kan blive en glæde for både teoretikere og praktikere. At bogen tillige er velskrevet og til at forstå, er jo ingen skade til, når den nu handler om det at kommunikere!”
”Det sku’ vær’ så godt giver gode teoretiske og praktiske værktøjer til at arbejde med kommunikation. Man sidder tilbage med en fornemmelse af, at man til daglig ofte kun bruger ”Lille Peter Edderkop”, selvom sproget i princippet er som et helt symfoniorkester.”
Troværdighed - tal godt for dig
En bog om mundtlig formidling for alle, der vil være bedre til at kommunikere klart og overbevisende. I bogen kombineres retorikkens idealer og teorier med konkrete råd om alle faser af arbejdet med mundtlig formidling:
- at få ideer og strukturere dem
- at formulere sig levende, klart og overbevisende
- at bruge et manuskript uden at være bundet af det
- at bruge kropssprog og stemme effektivt.
Retorikken – læren om at kommunikere godt – er et af verdens ældste dannelsesfag. Men tankerne er højaktuelle og spiller en rolle for både professionelle formidlere og alle, der bare vil blive bedre til at kommunike i hverdagen.
”Kunsten at fremme forståelsen. Alle kan blive bedre. To unge retorikforskere har netop udgivet en bog, som er en konkret vejledning i, hvordan man bliver bedre, garneret med gode råd fra erhvervsfolk, politikere og studieværter. Den røde tråd er, at den gode kommunikation ikke er vuggegave, men at man kan blive bedre ved at træne.”
Skriv så!
”Nej, det er ikke godt nok …måske skulle jeg – nej alligevel ikke.”
De fleste kender oplevelsen at sidde og fedte rundt med ordene i en sætning, der slår knuder. Behøver det virkelig være så svært? Heldigvis ikke. At skrive er et håndværk, og der er masser af værktøjer, der kan gøre det både lettere at skrive og gøre teksterne bedre. I denne bog finder du værktøjer og eksempler, så du kan se din egen kommunikation efter og få ny inspiration til bedre tekster.